Toyota Urban Cruiser je mestským rebelom

Do mestskej džungle plnej nástrah a nekvalitných ciest prichádza ďalší rebel. Na rozdiel od militantne pôsobiacej Kie Soul bude mať však nielen kabát odolného kompaktného crossoveru, ale aj poriadnu muníciu. Ani nie štyri metra dlhá Toyota Urban Cruiser si totiž do výzbroje pripísala pohon oboch náprav.

30.04.2009 11:36
Toyota Urban Cruiser Foto:
Toyota Urban Cruiser
debata

Malý, ale robustný

Osloví tých, ktorí viac inklinujú k Toyote RAV4 ako napríklad k Yarisu či Aurisu. Zvlášť ak je Urban Cruiser doplnený „off-roadovou súpravou“ ochranných plastových dielcov spodnej časti karosérie. Napriek mohutnosti mu však do dĺžky nameriate menej ako Škode Fabia. Má presne 3930 mm, čo je v prehustenej mestskej premávke nepochybne výhoda.

Toyota Urban Cruiser Foto: Toyota
Toyota Urban Cruiser Toyota Urban Cruiser

Na výške však Toyota nešetrila, aj keď na extrém – Kia Soul – sa Urban Cruiser predsa len nechytá. Aj preto sa podarilo dosiahnuť prekvapujúco nízky aerodynamický odpor s koeficientom cd len 0,31.

O dizajn interiéru sa postaralo juhofrancúzske štylistické stredisko Toyoty ED2. Nesálajú z neho síce príliš európske emócie, no zato potvrdzuje drsnú povahu Urban Cruiseru. Centrálny kruhový optitrónový displej s tachometrom a otáčkomerom zakrytý dymovým sklom má dokonca evokovať obrazovku vojenského radaru.

Priestor inšpirovaný SUV

Armádna strohosť sa  však rozhodne nekoná v kvalite použitých materiálov a priestore. Urban Cruiser využíva naplno prednosti maximalizovaného rázvoru  2460 mm, vysoko umiestnenej plochej strechy a širokých bokov karosérie. K tomu musíme pripočítať nadpriemerný kufor so základným objemom 314 litrov a pár nápadov z triedy SUV.

Toyota Urban Cruiser Foto: Toyota
Toyota Urban Cruiser Toyota Urban Cruiser

Verzia s pohonom len predných kolies má nielen úplne sklopné delené zadné sedadlá ale aj systém posuvu. Celkovo tak môže užitočný objem vzrásť až na 749 litrov. Pritom je interiér priam „prešpikovaný“ odkladacími priestormi. Schránky, vrecká a držiaky na nápoje tu nájdu dokonca aj zadní pasažieri.

Toyota Urban Cruiser Foto: Toyota
Toyota Urban Cruiser Toyota Urban Cruiser

Sedem sériových airbagov, aktívne opierky hlavy či štandardne dodávaný stabilizačný systém VSC naznačujú, že Urban Cruiser si to namieril priamo na päťhviezdičkový bezpečnostný Olymp.

Malý objem stačí

Vyzývavý off-roadový štýl ešte neznamená, že Urban Cruiser musí zaťažiť vašu peňaženku viac ako bežný hatchback. Práve naopak. Od mestského auta sa požaduje nízka spotreba a Toyota to vie. V ponuke budú dva extrémne úsporné motory.

Nový benzínový štvorvalec 1,33 VVT-i (74 kW), známy z Yarisu, vybavený nielen kontinuálnym časovaním sacích a výfukových ventilov, ale aj stop-štart systémom, si vypýta na sto kilometrov len 5,5 litra paliva. Ešte skromnejší je revidovaný diesel 1,4 D-4D (66 kW).

Verzia s pohonom predných kolies potrebuje priemerne menej než päť litrov nafty. Špičkovú hospodárnosť má na svedomí aj 6-stupňová manuálna prevodovka.

Štvorkolka ako v SUV

To, čím Urban Cruiser naozaj vytŕča z radu štvormetrových áut, je pohon štyroch kolies Active Torque Control AWD, ktorý sa kombinuje výlučne s motorom 1.4 D-4D. To znamená oveľa širšie využitie ako len schopnosť zvládať útoky na mestské nákupné centrá. Medzinápravová spojka mení podľa okamžitých potrieb pomer rozdelenia hnacieho momentu medzi nápravy od 100 : 0 do 50 : 50.

Toyota Urban Cruiser Foto: Toyota
Toyota Urban Cruiser Toyota Urban Cruiser

Hoci systém pracuje automaticky, podobne ako pri RAV4 je k dispozícii aj režim Lock, ktorý do rýchlosti 40 km/h rozdelí krútiaci moment rovnomerne na predné a zadné kolesá. Predná náprava ostáva verná osvedčeným tlmičovým vzperám McPherson a zadná vlečnej náprave s torznou priečkou a integrovaným stabilizátorom. Všetky štyri kolesá sú štandardne vybavené kotúčovými brzdami. O riadenie sa stará elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom.

Toyota Urba Cruiser absorbovala svetovú premiéru na nedávnom ženevskom autosalóne. Do predaja sa dostala už koncom apríla 2009.

Na našom trhu je Urban Cruiser k dispozícii v dvoch úrovniach výbav, konkrétne Terra a Sol, pričom jej cena štartuje hodnotou 14 290 eur (430 501 Sk) za Urban Cruiser 1.33 Dual VVT-i Terra. Najdrahšou v ponuke je Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D AWD Sol za 20 290 eur (611 257 Sk).

Technické parametre:

Dĺžka/šírka/výška (mm): 3930/1725/1525  
Rázvor náprav (mm): 2460  
Objem batožin. priestoru/nádrž (l): 314 – 749/42
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1120 – 1275   

**Motor: 1.33 Dual VVT-i **
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC 
Zdvihový objem (cm3): 1329  
Max. výkon (kW/ot.): 74/6000  
Max. krút. moment (Nm/ot.): 132/3800
Max. rýchlosť (km/h): 175
0 – 100 km/h (s): 12,5 
Spotreba na 100 km (l): 5,5

Motor: 1.4 D-4D 
Počet valcov/ventilov: 4/8 OHC 
Zdvihový objem (cm3): 1364  
Max. výkon (kW/ot.): 66/3800  
Max. krút. moment (Nm/ot.): 205/1800
Max. rýchlosť (km/h): 175
0 – 100 km/h (s): 12,5 
Spotreba na 100 km (l): 4,5

Motor: 1.4 D-4D AWD 
Počet valcov/ventilov: 4/8 OHC 
Zdvihový objem (cm3): 1364  
Max. výkon (kW/ot.): 66/3800  
Max. krút. moment (Nm/ot.): 205/1800
Max. rýchlosť (km/h): 175
0 – 100 km/h (s): 11,7 
Spotreba na 100 km (l): 4,9

debata chyba
Články podľa značiek