Päťvalcové Audi TT RS prichádza na scénu

Audi sa modelom TT RS po rokoch vracia k päťvalcovej koncepcii. Jeho výkony ho zaraďujú do teritória skutočných športových vozidiel, vďaka čomu má konečne šancu zaujať aj ortodoxných priaznivcov legendárneho Audi Quattro.

03.06.2009 17:43
Audi TT RS Foto:
Audi TT RS
debata

Audi TT RS sa od ostatných štvorvalcových verzií TT a TTS odlišuje upravenou aerodynamikou, agresívnejším vzhľadom a prikrčenejším podvozkom spusteným bližšie k zemi. Prednému nárazníku dominujú dva veľké vstupy na chladiaci vzduch. Jeden ženie studený vzduch k prevodovke, druhý k chladiču motora. Za veľkou maskou je umiestnené nasávanie k turbodúchadlu.

Na okruhu sa bude dať ESP úplne vypnúť. Foto: Audi
Audi TT RS Na okruhu sa bude dať ESP úplne vypnúť.

Karoséria s rozmermi 4198 × 1842 × 1342 mm má aerodynamický súčiniteľ odporu vzduchu je 0,32 (kupé) a 0,34 (roadster). Vztlak pri veľkých rýchlostiach minimalizuje aj difúzor na zadnom nárazníku. Štandardne má TT RS na zadnej kapote pevný spojler, za príplatok potom výsuvný, ktorý sa vysunie pri rýchlostiach nad 120 km/h.

Pevný zadný spojler je štandardnou výbavou. Foto: Audi
Audi TT RS Pevný zadný spojler je štandardnou výbavou.

Auto roluje na pneumatikách s rozmermi 245/40 R18, za príplatok sú k dispozícii aj kolesá s priemerom 19 a 20 palcov. Podvozok (znížený o 10 mm) so vzperami McPherson vpredu a viacprvkovým zavesením vzadu je vybavený adaptívnymi elektronickými tlmičmi. O bezpečnosť sa v bežnej premávke stará ESP, ktoré je však údajne v prípade potreby úplne vypínateľné (napríklad pri jazdení na okruhu).

Za príplatok dostanete výsuvný spojler. Foto: Audi
Audi TT RS Za príplatok dostanete výsuvný spojler.

Motorová legenda

Prepĺňaný päťvalcový motor sa pod kapotou Audi 200 5T objavil už v roku 1979. Netrvalo ani rok a na trh prišlo aj legendárne Audi Quattro. Päťvalcovú koncepciu Audi použilo rovnako aj pri konštrukcii naftových motorov. Jeho päťvalcové TDI debutovalo v Audi 100 2.5 TDI v roku 1989.

Päťvalec 2.5 TFSI má výkon 250 kW (340 k). Foto: Audi
Audi TT RS Päťvalec 2.5 TFSI má výkon 250 kW (340 k).

Prepĺňaný benzínový agregát modelu TT RS pochádza z dielní športovej divízie quattro GmbH. Je vybavený priamym vstrekovaním benzínu a zo zdvihového objemu 2480 cm3 (vŕtanie 82,5 mm, zdvih 92,8 mm) dáva výkon 250 kW (340 k) pri 5400–6500 ot./min. Maximálny krútiaci moment má hodnotu 450 Nm a je k dispozícii v nezvyčajne širokom otáčkovom rozsahu 1600–5300 ot./min. Pre úplnosť dodajme, že turbodúchadlo tlačí do valcov vzduch pod tlakom 1,2 baru. O prenos krútiaceho momentu sa stará manuálna šesťstupňová prevodovka. Z 0 na 100 km/h auto zrýchli za 4,6 s, dosiahne elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 250 km/h (na želanie 280 km/h) a to všetko pri kombinovanej spotrebe 9,2 l/100 km.

TT RS má o 10 mm znížený podvozok. Foto: Audi
Audi TT RS TT RS má o 10 mm znížený podvozok.

Päťvalec má hmotnosť 183 kg a vďaka kompaktným rozmerom sa bez väčších rozmerov vošiel priečne pod prednú kapotu. Tento spôsob zástavby zároveň znamená, že na pohon všetkých kolies nemohli konštruktéri použiť klasický medzinápravový diferenciál Torsen, ale len medzinápravovú viskóznu spojku Haldex.

Interiér je podobný ako v ostatných verziách... Foto: Audi
Audi TT RS Interiér je podobný ako v ostatných verziách Audi TT.

Technické údaje:

Audi TT RS 2.5 TFSI quattro

Zdvihový objem (cm3): 2480
Valce/ventily: 5/4
Max. výkon (kw/ot./min.): 250/5400–6500
Max. krút. moment (Nm/ot./min.): 450 Nm/1600–5300
Max. rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0–100 km/h (s): 4,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km): 9,2

debata chyba
Články podľa značiek