Mazda má najrýchlejší stop-štart systém na svete

Mazda predstaví v novej Mazde 3 s benzínovým štvorvalcom 2.0 DISI s priamym vstrekovaním paliva vlastný stop-štart systém, ktorý potrebuje na naštartovanie motora len 0,35 sekundy. Po prvý raz v histórii sa k opätovnému naštartovaniu využije nielen sila štartéra, ale aj samotná energia spaľovacieho motora.

01.07.2009 12:36
Motor Mazda 2.0 DISI Foto:
Motor Mazda 2.0 DISI
debata

Systém označený skratkou i-stop 2 sa aktivuje automaticky pri štartovaní vozidla. Motor sa vypína automaticky pri zastavení vozidla a zošliapnutí spojky. Zelená kontrolka prístrojového panela informuje vodiča, že systém spustil plánované vypnutie motora. K zastaveniu motora však dôjde až vtedy, keď nie sú objemy vzduchu vo valci pri kompresnom zdvihu a expanznom zdvihu piesta rovnaké. Vďaka tomu je motor v ideálnej polohe na opätovné štartovanie. Počas tohto procesu ostáva jeden valec v polohe pracovného zdvihu. Proces opätovného štartovania sa začne vstreknutím paliva do tohto valca, ktoré po zapálení posunie piest nadol. V tom istom momente elektrický spúšťač aplikuje malé množstvo hybnej sily na kľukový hriadeľ. Koordinácia zapálenia s elektrickým impulzom využíva citlivé senzory. Tie monitorujú polohu piesta každého valca a v zlomku sekundy pred vypnutím motora presne vypočítajú, ktoré valce budú najefektívnejšie pri neskoršom opätovnom štartovaní. Keďže použitie elektrického spúšťača je obmedzené na minimum, motor sa opätovne štartuje bez strát reakčného času a bez vibrácií a hluku. Výsledkom je štartovanie, ktoré trvá len 0,35 sekundy.

Nová Mazda3 2.0 i-stop má vďaka tomu kombinovanú spotrebu paliva len 6,8 l/100 km (kombinovaná), čo je o 14 percent menej ako má konvenčný 2,0-litrový zážihový motor v Mazde3 predchádzajúcej generácie. Produkuje 159 g CO2 na km a spĺňa emisnú normu Euro 5. Pritom produkuje výkon 111 kW a maximálny krútiaci moment 191 Nm.

Na zaistenie spoľahlivého a nepretržitého elektrického napájania, najmä počas vypínania a opätovného štartovania motora, je vybavený dvoma akumulátormi. Hlavný akumulátor zabezpečuje hlavné napájanie a pomocný akumulátor sa používa výhradne na štartovanie motora.

Systém i-stop neuskutočňuje vypnutie motora počas fázy zahrievania, čím umožňuje rýchlo dosiahnuť optimálnu prevádzkovú teplotu. Rovnaké pravidlo platí aj pre zastavenie na svahu. Ak je vozidlo na kopci so sklonom väčším ako 14 percent, motor zostane v chode z bezpečnostných dôvodov.

Keď systém i-stop vypne motor, osvetlenie, audiosystém a všetky ostatné elektrické spotrebiče naďalej fungujú. Dokonca aj klimatizácia.

debata chyba
Články podľa značiek