Tentoraz prichádza nástupca s čisto nemeckými génmi. Spolupráca s britským McLarenom je minulosťou. O reinkarnáciu fascinujúceho „gullwingu“ spred pol storočia sa totiž postarala priamo divízia AMG. Aj preto nesie najsilnejší sériový Mercedes názov SLS AMG.
Všetko je jasné na prvý pohľad. Čo viac ako krídlové dvere potrebujete na to aby ste pochopili, že to, čo stvorili v dielňach v Affalterbachu, je novodobou reminiscenciou na športovú a dizajnérsku ikonu – Mercedes-Benz 300 SL, prezývaný Gullwig (Čajka). Ale pozor. Žiadna nostalgia sa nekoná. Tieto dve autá delí viac ako päťdesiat rokov a tomu zodpovedajú aj rozdiely vo výkonoch.
Tradičný, no moderný
Hoci zašli dizajnéri po inšpiráciu priamo do múzea, pretlmočili štýl jedného z najkrajších športových áut histórie vo veľmi modernom duchu. SLS AMG si zachoval tradičné proporcie puristického kupé. Len sa pozrite na tú „nekonečnú“ prednú kapotu s dĺžkou viac ako dva metre a dozadu posunutú kabínu. Vodič v nej sedí len necelých 40 cm nad asfaltom a chrbtom sa takmer dotýka zadných kolies. A tá výška! Len 1250 mm. Niet divu, že jediným spôsobom, ako sa dostať za volant „čajky“, sú výklopné dvere v uhle až 70 stupňov. No je tu ešte oveľa viac avíz na historickú predlohu. Široký sací otvor s centrálnou hviezdou či odvetrávacie otvory v predných blatníkoch.
Prakticky celá karoséria je vyrobená z ľahkého hliníka vrátane priestorového rámu Space frame. Len štyri percentá jej celkovej hmotnosti 241 kg pripadajú na oceľ. Samozrejme, tú vysokopevnostnú. Boj s nadváhou zašiel až tak ďaleko, že v konštrukcii sedadiel či sacieho potrubia našiel uplatnenie dokonca superľahký horčík. Celkový výsledok na váhe je 1620 kg. Mimochodom, to je o 75 kg menej, než zvládli technici v britskom Wokingu.
Pod kapotou klasika
Srdcom SLS-AMG nie je nič iné ako osemvalec AMG s poctivým objemom 6,2 litra. Žiaden downsizing sa nekoná. Miesto tu nenašli módne turbá ani kompresor. Je to konštruktérska klasika so suchou kľukovou skriňou, kovanými piestami, elektronicky riadenými škrtiacimi klapkami a veľkým výfukovým potrubím. Výsledkom je 420 kW pri 6800 otáčkach.
Motor je uložený radikálne nízko a to ďaleko za prednou nápravou, takmer v strede vozidla. Miesto mu totiž urobila 7-stupňová dvojspojková prevodovka AMG Speedshift DCT, ktorá sa podľa vzoru koncepcie Transaxle presťahovala až k zadnému diferenciálu. S ňou je motor spojený karbónovým dutým hriadeľom. Dokonalé riešenie pre rozloženie hmotnosti. Na zadnú nápravu pripadá 53 a na prednú 47 percent hmotnosti auta.
Áno, poviete si, veď výkon SLS AMG je o 40 kW nižší než v prípade SLR. Lenže na stovku to zvládnu za rovnakých 3,8 sekundy. A ručička rýchlomera sa zastaví na údaji 316 km/h len a len preto, že mu to rozkáže elektronika. Inak by kopírovala ďalšie čísla stupnice končiacej sa až pri 360 km/h. Mercedes sa však chváli aj iným údajom. Čajka totiž spotrebuje priemerne len 13,2 litra benzínu, čo je o 1,3 litra menej než predchodca z Wokingu.
S elektronikou aj bez
Jazda v tomto hliníkovom zázraku s výkonovou hmotnosťou 2,84 kg/k, musí byť skutočným zážitkom. Na ceste ho držia predné 19– a zadné 20-palcové kolesá uchytené na dvojitých lichobežníkových ramenách vyrobených tiež z hliníka. K slovu prichádza aj zadný výsuvný spojler. O prenos výkonu na asfalt sa stará diferenciál s mechanickou uzávierkou.
Naopak, brutálnu silu krotia keramické brzdové kotúče. K dispozícii sú až štyri programy nastavenia pomocou otočného ovládača systému AMG Drive Unit. Od základného C (Controlled Efficiency) cez S (Sport) až po S+ (Sport Plus) a M (Manual). Rozhodujete sa teda medzi tým, či necháte všetko na trakčnej a riadiacej elektronike, alebo preberiete zodpovednosť do vlastných rúk. S tým súvisia aj tri programy stabilizačného systému ESP On, ESP Sport a ESP Off s postupným obmedzovaním účinku.
Je si za čo priplatiť
Napriek radikálnym parametrom sa však v kokpite rozhodne nebudete cítiť ako v puristickom „cahpmanovskom“ McLarene. Na palube vládne luxus. Nájdete tu kožou čalúnené vyhrievané sedadlá, tempomat či elektronickú klimatizáciu. O vašu bezpečnosť sa postará osem airbagov vrátane dvoch kolenných či bi-xenónové svetlá.
Priplatiť si však môžete za karbónové doplnky, audio Bang&Olufsen Beo Sand alebo elektricky nastaviteľné sedadlá. K dispozícii sú aj 10-lúčové kované kolesá, uhlíkové spätné zrkadlá, športový podvozok a matné odtiene laku využívajúce nanotechnológiu. Na to však potrebujete najprv „štartovacích“ 177 310 €. Je to veľa? Len relatívne. Ak by ste totiž chceli mať v garáži originál z päťdesiateho štvrtého s výkonom len 215 koní, museli by ste mať na konte tak minimálne päťnásobok.
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4650/1950/1250 |
Rázvor náprav (mm) | 2700 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1620 |
Technické parametre | ||
Motor | 6.2 V8 | |
Zdvihový objem (ccm) | 6208 | |
Max. výkon (kW/ot./min.) | 420/6800 | |
Max. krút. moment (Nm/ot./min) | 650/4750 | |
Max. rýchlosť (km/h) | 317 | |
0 – 100 km/h (s) | 3,8 | |
Spotreba na 100 km (l) | 13,2 |