Čajka opäť prilieta

Kráľ umrel. Nech žije kráľ! Legendárny Mercedes SLR McLaren odchádza do dôchodku. Na absolútnom vrchole automobilovej hierarchie tak uvoľňuje miesto pre svojho nástupcu.

11.10.2009 20:25 , aktualizované: 12.10.2009 03:00
Mercedes-Benz SLS Foto:
Mercedes-Benz SLS
debata

Tentoraz prichádza nástupca s čisto nemeckými génmi. Spolupráca s britským McLarenom je minulosťou. O reinkarnáciu fascinujúceho „gullwingu“ spred pol storočia sa totiž postarala priamo divízia AMG. Aj preto nesie najsilnejší sériový Mercedes názov SLS AMG.

Mercedes-Benz SLS Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SLS Mercedes-Benz SLS

Všetko je jasné na prvý pohľad. Čo viac ako krídlové dvere potrebujete na to aby ste pochopili, že to, čo stvorili v dielňach v Affalterbachu, je novodobou reminiscenciou na športovú a dizajnérsku ikonu – Mercedes-Benz 300 SL, prezývaný Gullwig (Čajka). Ale pozor. Žiadna nostalgia sa nekoná. Tieto dve autá delí viac ako päťdesiat rokov a tomu zodpovedajú aj rozdiely vo výkonoch.

  Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SLS  

Tradičný, no moderný

Hoci zašli dizajnéri po inšpiráciu priamo do múzea, pretlmočili štýl jedného z najkrajších športových áut histórie vo veľmi modernom duchu. SLS AMG si zachoval tradičné proporcie puristického kupé. Len sa pozrite na tú „nekonečnú“ prednú kapotu s dĺžkou viac ako dva metre a dozadu posunutú kabínu. Vodič v nej sedí len necelých 40 cm nad asfaltom a chrbtom sa takmer dotýka zadných kolies. A tá výška! Len 1250 mm. Niet divu, že jediným spôsobom, ako sa dostať za volant „čajky“, sú výklopné dvere v uhle až 70 stupňov. No je tu ešte oveľa viac avíz na historickú predlohu. Široký sací otvor s centrálnou hviezdou či odvetrávacie otvory v predných blatníkoch.

Mercedes-Benz SLS Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SLS Mercedes-Benz SLS

Prakticky celá karoséria je vyrobená z ľahkého hliníka vrátane priestorového rámu Space frame. Len štyri percentá jej celkovej hmotnosti 241 kg pripadajú na oceľ. Samozrejme, tú vysokopevnostnú. Boj s nadváhou zašiel až tak ďaleko, že v konštrukcii sedadiel či sacieho potrubia našiel uplatnenie dokonca superľahký horčík. Celkový výsledok na váhe je 1620 kg. Mimochodom, to je o 75 kg menej, než zvládli technici v britskom Wokingu.

  Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SLS  

Pod kapotou klasika

Srdcom SLS-AMG nie je nič iné ako osemvalec AMG s poctivým objemom 6,2 litra. Žiaden downsizing sa nekoná. Miesto tu nenašli módne turbá ani kompresor. Je to konštruktérska klasika so suchou kľukovou skriňou, kovanými piestami, elektronicky riadenými škrtiacimi klapkami a veľkým výfukovým potrubím. Výsledkom je 420 kW pri 6800 otáčkach.

Mercedes-Benz SLS Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SLS Mercedes-Benz SLS

Motor je uložený radikálne nízko a to ďaleko za prednou nápravou, takmer v strede vozidla. Miesto mu totiž urobila 7-stupňová dvojspojková prevodovka AMG Speedshift DCT, ktorá sa podľa vzoru koncepcie Transaxle presťahovala až k zadnému diferenciálu. S ňou je motor spojený karbónovým dutým hriadeľom. Dokonalé riešenie pre rozloženie hmotnosti. Na zadnú nápravu pripadá 53 a na prednú 47 percent hmotnosti auta.

Áno, poviete si, veď výkon SLS AMG je o 40 kW nižší než v prípade SLR. Lenže na stovku to zvládnu za rovnakých 3,8 sekundy. A ručička rýchlomera sa zastaví na údaji 316 km/h len a len preto, že mu to rozkáže elektronika. Inak by kopírovala ďalšie čísla stupnice končiacej sa až pri 360 km/h. Mercedes sa však chváli aj iným údajom. Čajka totiž spotrebuje priemerne len 13,2 litra benzínu, čo je o 1,3 litra menej než predchodca z Wokingu.

  Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SLS  

S elektronikou aj bez

Jazda v tomto hliníkovom zázraku s výkonovou hmotnosťou 2,84 kg/k, musí byť skutočným zážitkom. Na ceste ho držia predné 19– a zadné 20-palcové kolesá uchytené na dvojitých lichobežníkových ramenách vyrobených tiež z hliníka. K slovu prichádza aj zadný výsuvný spojler. O prenos výkonu na asfalt sa stará diferenciál s mechanickou uzávierkou.

Mercedes-Benz SLS Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SLS Mercedes-Benz SLS

Naopak, brutálnu silu krotia keramické brzdové kotúče. K dispozícii sú až štyri programy nastavenia pomocou otočného ovládača systému AMG Drive Unit. Od základného C (Controlled Efficiency) cez S (Sport) až po S+ (Sport Plus) a M (Manual). Rozhodujete sa teda medzi tým, či necháte všetko na trakčnej a riadiacej elektronike, alebo preberiete zodpovednosť do vlastných rúk. S tým súvisia aj tri programy stabilizačného systému ESP On, ESP Sport a ESP Off s postupným obmedzovaním účinku.

Mercedes-Benz SLS Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SLS Mercedes-Benz SLS

Je si za čo priplatiť

Napriek radikálnym parametrom sa však v kokpite rozhodne nebudete cítiť ako v puristickom „cahpmanovskom“ McLarene. Na palube vládne luxus. Nájdete tu kožou čalúnené vyhrievané sedadlá, tempomat či elektronickú klimatizáciu. O vašu bezpečnosť sa postará osem airbagov vrátane dvoch kolenných či bi-xenónové svetlá.

Mercedes-Benz SLS Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SLS Mercedes-Benz SLS

Priplatiť si však môžete za karbónové doplnky, audio Bang&Olufsen Beo Sand alebo elektricky nastaviteľné sedadlá. K dispozícii sú aj 10-lúčové kované kolesá, uhlíkové spätné zrkadlá, športový podvozok a matné odtiene laku využívajúce nanotechnológiu. Na to však potrebujete najprv „štartovacích“ 177 310 €. Je to veľa? Len relatívne. Ak by ste totiž chceli mať v garáži originál z päťdesiateho štvrtého s výkonom len 215 koní, museli by ste mať na konte tak minimálne päťnásobok.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4650/1950/1250
Rázvor náprav (mm) 2700
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1620
Technické parametre
Motor 6.2 V8  
Zdvihový objem (ccm) 6208  
Max. výkon (kW/ot./min.) 420/6800  
Max. krút. moment (Nm/ot./min) 650/4750  
Max. rýchlosť (km/h) 317  
0 – 100 km/h (s) 3,8  
Spotreba na 100 km (l) 13,2  
debata chyba
Články podľa značiek