Kríza sa nevyhla ani Tokiu

Globálna ekonomická kríza neobišla ani najvýznamnejšiu ázijskú motorshow v Tokiu, ktorá sa koná raz za dva roky.

16.11.2009 08:18
Otvárak Foto:
Otvárak
debata

Do hál výstaviska Makahuri tentoraz nepricestovali žiadne európske ani americké automobilky. S výnimkou malých spoločností Lotus a Alpina.

„Vzhľadom na zložité ekonomické prostredie a obmedzené finančné prostriedky sme museli uskutočniť veľmi ťažké rozhodnutia, ktoré zahrňovali aj neúčasť na autosalóne v Tokiu,“ uviedla na margo svojej neprítomnosti automobilka Ford. Kým ešte v roku 2007 mohli návštevníci obdivovať produkty a štúdie koncernov Volkswagen, Ford, General Motors či Daimler, štyridsiaty prvý ročník tokijského autosalóna „sprivatizovali“ výhradne domáci výrobcovia. Absenciu európskych, amerických a dokonca aj kórejských značiek vidieť na prvý pohľad, napísal spravodajca prestížneho talianskeho automagazínu Quattroroute. A to napriek tomu, že napríklad Suzuki vystavovalo popri osobných autách aj motocykle, čo nebývalo v minulosti zvykom.

Druhým dôvodom, prečo zahraniční výrobcovia vyškrtli Tokio zo zoznamu atosalónov, je recesia japonského auitomobilového trhu. „Predaj áut v Japonsku sa už vlani prepadol o viac ako šesť percent na 3,21 milióna áut, čo je najhorší výsledok za posledných 34 rokov! Japonský priemysel prežíva ťažké chvíle,“ vyhlásil jeden zo šéfov Mazdy. Viac preto lákajú európske a americké autmobilky nové ázijské trhy a svoje finančné zdroje si šetria na motorshow v čínskom Šanghaji, ktorý má aprílový termín. V medziročnom porovnaní vzrástol v Číne za posledných deväť mesiacov predaj áut o 34 percent.

Napriek tomu sa bolo v Tokiu na čo pozerať. Japonské automobilky, najmä tie, ktoré tento rok z podobných dôvodov vynechali účasť na európskom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, si nedali ujsť príležitosť a Makahuri doslova obsadili ekologickými a futuristickými štúdiami, ktorými je tento rozmermi malý autosalón typický. Celkovo prinieslo Tokio 39 svetových premiér, z toho však len dvadsať automobilových. Ostatné pripadali na motocykle a tri karosárske spoločnosti. Tie najdôležitejšie vám predstavujeme.

Najvýznamnejšie premiéry

Daihatsu
Deca Deca – koncept
Basket – koncept
E:S – koncept

Honda
CR-Z –hybrid kupé
Skydeck – koncept hybrid MPV
EVN – koncept elektro

Lexus
LFA – superšport séria

Mazda
Kiyora – koncept hatchback

Mitsubishi
i-MiEV Cargo – koncept elektro
PX-MiEV – koncept hybrid

Nissan
Land Glider – koncept elektro
Leaf – elektromobil séria
Fuga – sedan séria
Roox – kei-cars séria
Qazana – koncept SUV

Subaru
Hybrid Tourer – koncept hybrid
Impreza STI Carbon – limitovaná séria

Suzuki
Alto Concept – koncept
Swift – plug-in hybrid koncept
Kizashi – sedan séria

Toyota
FT-86 – prototyp kupé
FT-EV II – elektro koncept
Prius – plug-in hybrid séria
Mark X – sedan séria

Alpina
B7 Biturbo – tuning BMW 7

Caterham
CSR – top verzia

Lotus
Exige Scura – kupé limit. edícia

Autosalón Tokio v číslach
Celkový počet premiér 39
Počet japonských premiér 21
Počet automobilových premiér 20
Počet motocyklových premiér 12
Počet karosárskych premiér 3
Výstavná plocha 54 000 m2
Počet vystavovateľov 108
Počet zúčastnených krajín 10

Daihatsu e:S

Daihatsu e:S Foto: Daihatsu
Daihatsu e:S Daihatsu e:S

Japonský expert na miniatúrne autá pravdepodobne chystá odpoveď na Toyotu iQ. Jej koncept e:S s rázvorom 2,1 a celkovou dĺžkou len 3,1 metra dokáže totiž ponúknuť miesto až štyrom cestujúcim. Vďaka trpasličím rozmerom a použitiu ľahkých materiálov je jeho hmotnosť iba 700 kg. Pod kapotou bude pravdepodobne benzínový trojvalec. Spolu so stop-štart systémom si e:S podľa automobilky vystačí s 3,3 litrami benzínu na 100 km.

Honda CR-Z

  Foto: Honda
Honda CR-Z  

V druhej polovici budúceho roka rozšíri Honda ponuku hybridných modelov. Tentoraz však vo veľmi nezvyklom segmente. Ľahké a kompaktné 2+2 miestne kupé CR-Z, ktoré sa v Tokiu predstavilo v prakticky predsériovej podobe, má byť vlastne prvým hybridným „športiakom“ planéty. Pri pohľade naň si nemôžete nespomenúť na legendárnu Hondu CRX z konca osemdesiatych rokov. Hoci rozmermi budú príbuzné, pod kapotou zaujme miesto benzínový 4-valec s objemom 1,5 litra a elektromotor. Výkony však Honda zatiaľ nezverejnila.

Honda Skydeck

Honda Skydeck Foto: Honda
Honda Skydeck Honda Skydeck

Aj druhý koncept Hondy je hybrid, no príliš futuristický na to, aby sa dostal do výroby. Skydeck je totiž presklené dynamické MPV pre šiestich cestujúcich. Jeho predné dvere sa vyklápajú nahor ako v Lamborghini Murciélago a zadné sú posuvné. Aj absencia stredového stĺpika uľahčuje prístup do interiéru s troma radmi sedadiel. Tie predné sú zavesené na stredovom tuneli. Ekologickú orientáciu dáva najavo zelenými transparentnými materiálmi na prednej maske a kolesách. Nič viac Honda o Skydecku neprezradila.

Mazda Kiyora

Mazda Kiyora Foto: Mazda
Mazda Kiyora Mazda Kiyora

Mazda oprášila v Tokiu svoj rok starý koncept ľahkého mestského hatchbacku Kiyora. To, čo je na ňom nové, však nevidno. Pod kapotou totiž pracuje nová generácia benzínového motora radu 1.3 SKY-G. Štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva dosahuje o 15 percent vyšší výkon a o 15 % nižšiu spotrebu. Ďalších 5 % šetrí nová 6-stupňová automatická prevodovka SKY-Drive. Svoje zohráva aj najrýchlejší stop-štart systém SISS-Smart, rekuperácia energie a hmotnosť znížená o 100 kg. Výsledkom je spotreba len 3,1 litra benzínu na 100 km.

Lexus LF-A

Lexus LF-A Foto: Lexus
Lexus LF-A Lexus LF-A

Je absolútnou hviezdou motorshow v Tokiu. Po deviatich rokoch vývoja má tento v súčasnosti jediný japonský superšport ambíciu konkurovať modelom Ferrari či Aston Martin. Poháňa ho vpredu uložený vidlicový 10-valec s objemom 4,8 litra (412 kW) poháňajúci zadné kolesá, spojený so 6-stupňovou prevodovkou umiestnenou vzadu. Pri hmotnosti len 1480 kg to stačí k akcelerácii na 100 km/h za 3,7 sekundy a dosiahnutiu rýchlosti 325 km/h. Lexus však vyrobí v priebehu nasledujúcich dvoch rokov len 500 kusov.

Mitsubishi i-MiEV Cargo

Mitsubishi i-MiEV Cargo Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-MiEV Cargo Mitsubishi i-MiEV Cargo

Koncept vychádza z prvého sériového elektromobilu Mitsubshi i-MiEV, no je prispôsobený na prevoz nákladu. Len 3,4 metra dlhú a až 1,68 m vysokú mikrododávku poháňa elektromotor s výkonom 47 kW. Na jedno nabitie prejde vďaka zásobe li-ion batérií maximálne 160 km. Za dvojicou predných sedadiel sa nachádza nákladný priestor s dĺžkou 1180, šírkou 1350 a výškou 1100 mm. Sériovú výrobu ekologického Carga však Mitsubishi nepotvrdilo.

Mitsubishi PX-MiEV

Mitsubishi px MiEV Foto: Mitsubishi
Mitsubishi px MiEV Mitsubishi px MiEV

Je ekologický hybridný crossover s vlastnosťami plnohodnotného SUV. Poháňa ho benzínový štvorvalec 1.6 MiEV (85 kW) spolupracujúci s dvojicou diferenciálových elektromotorov s výkonom 2 × 60 kW. Primárne sú poháňané predné kolesá, no zadný elektromotor dokáže vďaka systému E-4WD aktivovať aj zadné kolesá. Mitsubishi PIX-MiEV je plug-in hybrid, ktorý je možné dobíjať z bežnej siete. Aj preto je schopný jazdy v čisto elektrickom režime, čo znižuje spotrebu za hranicu 50 km na jeden liter. Pneumatický podvozok umožňuje reguláciu svetlej výšky v troch úrovniach.

Suzuki Swift Hybrid

Suzuki Swift Foto: Suzuki
Suzuki Swift Suzuki Swift

Suzuki predstavilo v Tokiu koncept hybridného Swiftu. Ide o takzvaný Plug-in hybrid, ktorý bude možné dobíjať aj zo zásuvky. Poháňať ho bude trakčný elektromotor s výkonom 54 kW. Na jedno nabitie li-ion batérií je schopný prejsť v čisto elektrickom režime 20 km. Potom sa dá do práce benzínový motor s objemom 0,66 litra (40 kW), ktorý slúži len ako generátor. Ak Suzuki dovedie novú technológiu do sériovej výroby, pravdepodobne sa už udomácni pod kapotou novej generácie Swiftu.

Suzuki Kizashi

Suzuki Kizashi Foto: Suzuki
Suzuki Kizashi Suzuki Kizashi

Suzuki už dva roky masíruje verejnosť futuristickými konceptmi Kizashi. Tie mali byť predzvesťou prvého modelu Suzuki v strednej triede. Japonská automobilka svoj sľub síce v Tokiu splnila, no sériové Kizashi sa medzičasom pretransformovalo na prekvapujúco konzervatívny sedan s dĺžkou 4,6 m. Európanom to však môže byť jedno. Zatiaľ bude k dispozícii len v Ázii a USA. Aj preto neprekvapuje ponuka jediného motora, benzínového 4-valca s objemom 2,4 litra. Pripravená je však bezstupňová prevodovka CVT aj pohon 4×4.

Nissan Land Glider

Nissan Land Glider Foto: Nissan
Nissan Land Glider Nissan Land Glider

Nissan skrížil gény motocykla a automobilu, aby našiel novú formu ideálneho mestského automobilu budúcnosti. Jeho štúdia Land Glider s dĺžkou 3,1 metra odvezie dvoch za sebou sediacich pasažierov ako na motocykli, no má štyri kolesá a uzavretú kabínu. Na zvýšenie stability vozidla s celkovou šírkou len 1100 mm sa karoséria nakláňa do zákrut o 17 stupňov. Pohon zabezpečujú dva vzadu uložené elektromotory napájané z li-ion batérií. Tie možno dobíjať nielen zo zásuvky, ale aj bezdrôtovo.

Nissan Qazana

**
Nissan Qazana Foto: Nissan
Nissan Qazana Nissan Qazana

**

Modelom Qashqai zožal Nissan celosvetový úspech. Ako sa však zdá, na poli módnych crossowerov ešte nepovedal posledné slovo. Dokazuje to aj tokijskou štúdiou Qazana. Atraktívny kríženec kompaktného hatchbacku a SUV s dĺžkou na hranici štyroch metrov je znamením, že pod Quashqaiom sa objaví menší súrodenec. Na jeho dizajne nájdeme prvky Murana, Micry, ale aj kupé 370Z. Sériová verzia sa však asi bude musieť vzdať výstrelkov showcaru v podobe 20-palcových kolies či zadných dverí, ktoré sa otvárajú proti smeru jazdy.

Toyota FT-86

Toyota FT-86 Foto: Toyota
Toyota FT-86 Toyota FT-86

Premiéra 2+2 miestneho kupé s dĺžkou 4,16 m patrila v Tokiu k najsledovanejším. Niet divu, veď Toyota ním nadväzuje na legendárny model AE86 z osemdesiatych rokov, ktorý bol poslednou športovou Toyotou so zadným náhonom. Nový miláčik drifterov, ktorý sa dostane na trh za necelé dva roky, však bude mať spoločnú techniku s pripravovaným kupé Subaru. Konkrétne motor boxer s objemom 2,0 litra. Obe automobilky spojili pri ich vývoji svoje sily.

Toyota FT-EV II

Toyota FT EV II Foto: Toyota
Toyota FT EV II Toyota FT EV II

Týmto futuristickým mestským elektromobilom zahrala Toyota na zelenú strunu už po druhý raz. Prvá verzia bola totiž predstavená už v januári v Detroite ako derivát Toyoty iQ. FT-EV II je však až o 25 cm kratšie. No i tak dokáže odviezť stále štyroch pasažierov. Priestor uvoľnilo napríklad klasické riadenie. Namiesto volantu tu nájde vodič dvojicu joystickov. Nastupovanie uľahčuje dvojica posuvných dverí. Na jedno nabitie by mal mikroelektromobil prejsť 90 km.

Subaru Hybrid Tourer

Subaru Hybrid Tourer Foto: Subaru
Subaru Hybrid Tourer Subaru Hybrid Tourer

Subaru hľadá tvár budúcich modelov pri zachovaní svojich špecifík, ktorými sú symetrický pohon štyroch kolies a motory boxer. Tými disponuje aj 4,6 metra dlhý koncept Hybrid Tourer, ktorý je štvormiestnym GT. Plochému štvorvalcu 2.0i s priamym vstrekovaním paliva však tentoraz asistuje aj bezstupňová prevodovka Lineartronic a dvojica elektromotorov. Predný s výkonom 10 a zadný s výkonom 20 kW. Lítiové batérie dobíja predný elektromotor slúžiaci aj ako generátor. Zaujímavosťou aerodynamickej karosérie je dvojica obrovských výklopných dverí.

debata chyba
Články podľa značiek