Mazda vyvíja nový Wankelov motor

Mazda má s rotačnými motormi dlhoročné skúsenosti, napriek tomu má s vývojom ich poslednej generácie vážne starosti.

26.10.2009 14:31
Wankelov motor Foto:
Wankelov motor
debata

Stále prísnejšie emisné limity nútia výrobcov k dvom zásadným krokom. Prvým z nich je vývoj účinnejších filtračných zariadení (katalyzátory, filtre pevných častíc), ktoré by boli schopné zachytiť viac nebezpečných látok vo výfukových plynoch a druhým zdokonalenie samotného spaľovacieho procesu vo valcoch. Efektívnejšie spaľovanie znamená vyšší výkon a menej emisií, ktoré nekladú tak obrovské nároky na katalyzátory.

Zdá sa, že Mazda pri vývoji najnovšieho rotačného agregátu bojuje s tým, že jej nový motor produkuje viac emisií, ako by sa konštruktérom a zákonodarcom páčilo. Vývojári nahradili nepriame vstrekovanie doterajšieho motora modelu RX-8 priamym vstrekovaním, no vyriešiť všetko tak, aby motor vo všetkých režimoch spĺňal emisné kritériá nie je jednoduché. Wankelov motor má totiž svoje konštrukčné špecifiká, ktoré emisiám veľmi neprajú.

Mazda je však optimistická. Nový motor je už vo finálnej fáze dolaďovania, takže jeho sériová výroba je takmer istá. Podľa automobilky bude výrazne úspornejší ako súčasný model, pričom poskytne potrebný krútiaci moment aj v nízkych otáčkach. Súčasný motor je známy tým, že v nízkych otáčkach nemá potrebný ťah a „prebudí sa“ až v druhej polovici otáčkomera.

Nový motor poputuje pod dlhú kapotu ďalšej generácie RX-8, jeho prepĺňaná verzia sa dokonca možno ukáže v nástupcovi legendárneho modelu RX-7.

debata chyba
Články podľa značiek