Hovor mi Bébé

Vyzerá ako z hollywoodskeho sci-fi, je kratší ako Smart, odvezie štyroch ľudí a nepotrebuje žiaden benzín. Taký je Peugeot BB1.

19.11.2009 11:41
Peugeot BB1 Foto:
Peugeot BB1
debata

Francúzsky automobilový trpaslík by nás mohol už čoskoro zbaviť smogu a stresov z mestských zápch a parkovania.

BB1 pôsobí, akoby pochádzalo z inej planéty. Foto: Peugeot
Peugeot BB1 BB1 pôsobí, akoby pochádzalo z inej planéty.

Projekt mestského elektromobilu sa predstavil na nedávnom Frankfurtskom autosalóne, no odvtedy absolvoval túru po európskych veľkomestách. Od Paríža až po Berlín. Je to neklamný znak, že Peugeot to s ním myslí naozaj vážne. A hoci ide o skutočného drobčeka, prezentuje viac invencie než niektoré „nafúkané“ automobilové štúdie. Chcete dôkaz? Peugeot BB1 ponúka miesto dospelej štvorčlennej posádke či 10 litrov pre batožiny pri dĺžke neuveriteľných 2,5 metra. Len pre zaujímavosť. Je to o 30 cm menej, ako má dvojmiestny Smart Fortwo, najmenšie sériové auto planéty, a o pol metra menej, ako meria Toyota iQ.

Má v sebe niečo neuveriteľne hravé a sympatické. Foto: Peugeot
Peugeot BB1 Má v sebe niečo neuveriteľne hravé a sympatické.

Pôvabné, rozkošné a hravé „Bébé“ sa totiž zbavilo klasického pohonu a jeho miesto využilo v prospech posádky. Zdrojom energie sú lítium-iónové batérie, umiestnené pod prednými sedadlami, a dva elektromotory s výkonom 2 × 7,5 kW, zabudované priamo v zadných kolesách. Miesto uvoľnil aj volant a pedále. Namiesto nich tu nájdete motocyklové riadidlá s otočným plynom. Napokon vo vývoji BB1 má prsty aj divízia skútrov. Tá sa napríklad postarala o konštrukciu podvozku s rúrkovým rámom. Nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies a karosériou z karbónu sa však BB1 smelo hlási k svetu najmodernejších automobilov.

Namiesto volantu a pedálov nájdete v BB1... Foto: Peugeot
Peugeot BB1 Namiesto volantu a pedálov nájdete v BB1 motocyklové riadidlá.

Jazda v ňom musí byť nevšedným zážitkom. Bublinová presklená kabína presvetľuje celý interiér a ponúka fantastický výhľad. Nastupovanie zabezpečuje jeden pár dverí, ktorý sa otvára proti smeru jazdy podobne ako na autách zo začiatku minulého storočia. Z tohto obdobia pochádza aj názov. V roku 1905 predstavil Peugeot typ 69, prezývaný „Bébé“, čo vo francúzštine znamená dieťa. To nové je však plné technológií budúcnosti. Posádke svietia na cestu adaptívne diódové reflektory a o výhľad vzad sa starajú kamery namiesto spätných zrkadiel.

Nechýba ani obrovská sklenená strecha. Foto: Peugeot
Peugeot BB1 Nechýba ani obrovská sklenená strecha.

Na palube nechýba navigácia, multifunkčný displej a audio komunikujúce s vaším mobilným telefónom či iPod-om. Až šestnásť percent celkovej elektrickej energie potrebnej na prácu palubných systémov zabezpečujú strešné solárne panely. To vrátane klimatizácie zabudovanej vo dverách. S hmotnosťou len 600 kg prejde BB1 na jedno nabitie 120 kilometrov. A aké je zrýchlenie? Vzhľadom na obmedzenú rýchlosť udáva Peugeot veľmi atypické hodnoty akcelerácie. Z 0 na 30 km/h to BB1 zvládne za 2,8 a z 30 na 60 km/h za ďalšie štyri sekundy.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 2500/1600/1500 mm
Počet miest 4
Batožinový priestor 150 l
Pohotovostná hmotnosť 600 kg
Technické parametre
Pohon 2 x elektromotor
Výkon 2 × 7,5 kW
Akcelerácia 0 – 30 km/h 2,8 s
Akcelerácia 30 – 60 km/h 4,0 s
Dojazd 120 km
debata chyba
Články podľa značiek