Keď prišla na svet prvá generácia Audi A8, konkurencia z Mníchova a Stuttgartu už dávno kraľovala segmentu luxusných limuzín. Celohliníkovou karosériou a pohonom Quattro však dalo Audi jasne na známosť, že staré dobré časy sa skončili. BMW a Mercedes dobre vedia, že v ringu je teraz nový silný hráč. Rešpekt k Audi A8 napokon deklarovali aj Mercedes, aj BMW zavedením pohonu štyroch kolies do svojich vlajkových lodí radu 7 a S. Pred érou Audi A8 čosi nemysliteľné…
Dizajn ako kupé
Svojím hlavným tromfom ostáva vrcholový rad Audi verný aj dodnes. Dobu predbehol natoľko, že pri vývoji zvolili v Ingolstadte evolučnú receptúru. Ľahká celohliníková karosérie ASF narástla do dĺžky o necelých deväť centimetrov. No i to stačilo, aby sa z nového Audi A8 s dĺžkou 5137 mm stala spoľahlivo najväčšia limuzína v triede. Napriek tomu sa podarilo na váhe ušetriť ďalších 6,5 kilogramu.
Na tejto obrovskej platforme „tróni“ dizajn s typickou prednou maskou Single frame a tretím bočným okienkom. Audi A8 však priostrilo vo svojom športovom imidži. A to doslova. Ešte nikdy predtým sme na tomto korábe nevideli tak efektne modelované blatníky, výrazné bočné prelisy či dokonca odtrhovú hranu zadnej kapoty v štýle kupé A5. To prospelo aj aerodynamike s koeficientom odporu cx 0,26.
Motto „Náskok vďaka technike“ sa snaží deklarovať navonok najnovšími diódovými svetlami. Nielen tými dennými. Z led-diód sú tvorené aj stretávacie a diaľkové svetlá. V každom prednom reflektore napočítate presne 56 svetelných zdrojov, ktoré pracujú na základe údajov z kamery umiestnenej na čelnom okne. Prepínanie diaľkového a stretávacieho režimu za vás teda zvláda elektronika. Aj zadné svetlá pracujú výlučne s LED-technológiu. O svetlo sa stará celkom 72 diód.
Nové multimediálne rozhranie
Luxusne zariadený interiér ťaží z predĺženia rázvoru o takmer päť centimetrov. Debutuje v ňom nová generácia multimediálneho rozhrania MMI, ktoré je posunuté viac vpredu a má intuitívnejšie ovládanie pomocou touch-pad-u. Atmosféru komfortu dotvára kontrastné ambientné osvetlenie. Novinkami vo výbave sú aj elektricky nastaviteľné zadné sedadlá. Chýbať nebude ani špičková audio-sústava Bang&Olufsen s výkonom 1400 W a devätnástimi reproduktormi.
Na začiatok 8-valce
Kariéru odštartuje Audi A8 s dvoma osemvalcovými motormi. To môže imponovať najmä tým, ktorí sa s nechuťou prizerajú na „downsizing“ konkurenčných značiek a ich šesť- či dokonca štvorvalcovým bi-turbám. Základ bude preto tvoriť „poctivý“ benzínový agregát 4.2 FSI s výkonom zvýšeným na 273 kW (+ 16 kW). Alternovať ho môže prepracovaný diesel 4.2 TDI s nárastom výkonu o 18 kW (258 kW) a krútiacim momentom až 800 Nm. Zaujímavé je, že slabší diesel akceleruje na stovku za 5,5, kým benzínový motor za 5,7 sekundy. Spotreba pritom klesla o 13 (9,5 l/100 km) a pri dieselovom motore až o 19 % (7,6 l/100 km).
Postarala sa o to najmä nová 8-stupňová automatická prevodovka Tiptronic. Až neskôr doplní ponuku úsporný 6-valec 3.0 TDI s výkonom 183 kW a normovanou spotrebou 6,6 litra nafty. Jeho slabší variant (150 kW) bude určený verzii s predným náhonom. Inak bude pohon Quattro s rozdelením hnacieho momentu 40 : 60 v prospech zadnej nápravy štandardom pre všetky motorizácie. Jazdné vlastnosti by však mali ťažiť aj z rovnomerného rozdelenia hmotnosti, elektronického zadného diferenciálu (pre 4.2 TDI štandard) a nastaviteľného pneumatického pruženia, ktoré bude štandardom všetkých verzií.
Premiéra v Miami
Štýlový debut novej Á-osmičky sa nekonal, tak ako býva zvykom, na svetových autosalónoch, ale na privátnej premiére v americkom Miami. Nie náhodou. Američania stále milujú veľké autá a práve za Atlantik bude putovať väčšina produkcie. Na náš trh by sa dostane už v priebehu apríla 2010.
Rozmery | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 5137/1949/1460 |
Rázvor náprav (mm) | 2992 |
Technické parametre | ||||
Motor | 3.0 TDI | 3.0 TDI Quattro | 4.2 FSI Quattro | 4.2 TDI Quattro |
Počet valcov/ventilov | V6/24 | V6/24 | V8/32 | V8/32 |
Zdvihový objem (cm3) | 2697 | 2697 | 4163 | 4134 |
Max. výkon (kW/min-1) | 150/- | 184/- | 273/6800 | 258/4000 |
Max. krút. moment (Nm/min-1) | – | 550/1500 | 445/3500 | 800/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | 250 | 250 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | – | 6,6 | 5,7 | 5,5 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,0 | 6,6 | 9,5 | 7,6 |
.