Nová Fabia dostala to, čo najviac potrebovala – lepšie motory

Najdôležitejšie na celom facelifte novej Fabie sú jej motory. Doteraz totiž práve kvôli nim stratila nejedného zákazníka.

05.03.2010 14:52
Škoda Fabia Foto:
Škoda Fabia
debata

V prípade novej Fabie predstavenej na ženevskom autosalóne by sa dalo skôr ako o facelifte hovoriť o modernizácii technického charakteru. Áno, v detailoch sa zmenila aj karoséria, no omnoho dôležitejšie zmeny sa udiali pod ňou.

Keď je šírka slabinou

Škoda Fabia druhej generácie už od príchodu na trh bojuje s posmeškami na adresu svojej šírky. Jej karoséria najmä pri pohľade zozadu skutočne pôsobí mierne neproporcionálne a hoci nie je kriticky úzka, v kombinácii s veľkorysou výškou tak naozaj vyzerá. Nové Polo aj Ibiza stoja na novšej a širšej platforme (s rozchodom širším približne o 30 mm vpredu aj vzadu), navyše sú ich dynamickejšie tvarované karosérie nižšie. Vyššia a užšia Fabia je preto v koncerne považovaná za akúsi Popolušku, ktorá zvláda prepravu vysokých cestujúcich najlepšie, ale jej skutočnú eleganciu zabíja stará úzka platforma.

Nová Fabia je opticky o niečo širšia. Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia Nová Fabia je opticky o niečo širšia.

Najúčinnejšie by bolo karosériu Fabie prispôsobiť širšej platforme, no to stojí obrovské peniaze, na trhu je príliš krátko a pri nasadení veľkého úsilia by sa mohla nebezpečne priblížiť elegancii koncernových súrodencov. Škoda má skrátka smolu, že má v koncerne predurčenú úlohu uspokojovať túžby najkonzervatív­nejšie založených zákazníkov s veľkými rodinami. Tvorcovia faceliftu Fabie tak stáli pred extrémne ťažkou úlohou. Pri rovnakej šírke aj výške auta museli urobiť všetko, čo by nové auto dokázalo opticky aspoň trochu rozšíriť. Preto je výsledkom faceliftu len mierna korekcia predných línií zahŕňajúcich nižšiu prednú masku, pozmenené svetlomety (vrátane hmlových) a úprava nárazníka. Zmeny sú to nenápadné, no auto pôsobí naozaj vyváženejšie.

Vzadu nič nové. Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia Vzadu nič nové.

Škoda vypočula aj kritické ohlasy na slabý svetelný výkon verzií s projektorovými halogénovými žiarovkami. Základné verzie zostali pri klasických halogénových žiarovkách H4, no verzie s tzv. DE-modulom majú projektorový halogénový svetlomet len pre stretávacie svetlo. Diaľkové svetlá dostali samostatnú odrazovú plochu s klasickou halogénovou žiarovkou na vnútornej strane združeného svetlometu. Nie je žiadnym tajomstvom, že Fabii II bola pri príchode na trh odopretá možnosť využívať xenónové svetlomety, hoci prvá generácia Fabie ich za príplatok mať mohla (pravdepodobne by xenóny dvíhali imidž Popolušky na neželanú úroveň).

Verziu Combi mnohí považujú za krajšiu. Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia Combi Verziu Combi mnohí považujú za krajšiu.

Novinkou pre verziu RS a Scout sú denné LED svetlomety umiestnené v okrúhlych hmlových svetlometoch. Malou chybičkou na kráse je len skutočnosť, že využitím LED technológií (Popoluška si asi nemá čo zvykať na nové technológie) sa dobrovoľne vzdávate hmlových svetlometov a ich prisvecovania do zákrut.

Fabia (aj Roomster) je vybavená aj funkciou rýchleho blikania brzdových svetiel (s frekvenciou 3 Hz) počas núdzového prudkého spomalenia. Keď sa spomalenie zmierni, blikajúce brzdové svetlá prestanú blikať a zapnú sa výstražné smerovky.

Strešný nosič aj pre hatchback

Zaujímavým prírastkom v katalógu príplatkovej výbavy je pozdĺžny strešný nosič aj pre verziu hatchback. Škoda potvrdila, že strešný nosič má len 2 kg, tak prečo nie? Rozhodne praktický doplnok.

V ponuke pribudli aj nové odtiene laku karosérie – pastelová modrá Pacific, modrá metalíza Aqua a zelená metalíza Rallye (prezentovaná na vystavenej Fabii RS).

Viac bezpečnosti na palube

Ďalšou reakciou na kritiku zákazníkov je prepracovanie posilňovača bŕzd. Je lepšie dimenzovaný a mal by vodičovi pomôcť k lepšiemu dávkovaniu brzdného účinku. Novinkou je aj funkcia Hill-holdera (asistent pre rozjazd do kopca). Automobilka tvrdí, že tak mohla urobiť vďaka aplikácii modernejšieho ABS Bosch 8.2 (doteraz Bosch 8.0). V ponuke sa objaví aj systém kontroly tlaku v pneumatikách (tlak priamo nemeria, ale porovnáva otáčky jednotlivých kolies).

Nový je aj multifunkčný štvorramenný volant. Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia Nový je aj multifunkčný štvorramenný volant.

Úlet menom Fabia RS

Je až prekvapujúce, že koncern dovolil Škode postaviť verziu RS vybavenú identickou technikou ako koncernové výkladné skrine Polo GTI a Ibiza Cupra. Aj zákazníci Škody sa tak môžu tešiť na moderný priamovstrekový štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 132 kW (180 k), dvojspojkovú sedemstupňovú prevodovku DSG (so suchými spojkami) alebo tzv. elektronickú uzávierku diferenciálu označovanú XDS.

Zadný difúzor je pri Fabii RS štandardom. Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia RS Zadný difúzor je pri Fabii RS štandardom.

Krútiaci moment 250 Nm a výkon na úrovni skvelej prvej generácie Octavie RS sa postarajú o akceleráciu z 0 na 100 km/h za 7,3 s a maximálnu rýchlosť 224 km/h. Aerodynamickejšie Combi je rýchlejšie o ďalšie 2 km/h (podľa najnovšej stratégie totiž bude v ponuke aj Combi RS). To všetko pri kombinovanej spotrebe 6,4 l/100 km.

Príťažlivosť športových Fabií RS bude zvyšovať... Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia RS Combi Príťažlivosť športových Fabií RS bude zvyšovať aj Combi.

Aj Fabia RS teda pod kapotu dostala to najmodernejšie, čo má koncern k dispozícii. Jej prvá generácia toľko šťastia nemala. Tá si musela vystačiť len s naftovým motorom 1.9 TDI PD (96 kW/130 k), hoci pôvodné plány hovorili aj o benzínovom štvorvalci 1.8 20V Turbo (110 kW/150 k). V prípade najnovšej Fabie RS o alternatívnom naftovom motore, prípadne manuálnej prevodovke zatiaľ nikto nič nepočul.

Rodina Scoutov sa rozrástla aj o Fabiu hatchback

V Mladej Boleslavi má niekto rád turistiku a dobrodružné dokumentárne filmy. Rodina oplastovaných Scoutov sa totiž po ženevskom autosalóne rozrástla aj o verziu Fabia Scout hatchback. Opäť ide skôr o výbavový stupeň zahŕňajúci ochranné plasty, iné kolesá a detaily podporujúce drsnejší výzor auta. Fabia Combi Scout sa na solventnejších trhoch pravdepodobne osvedčila a tak to Škoda skúsi aj s jej krátkou verziou.

Na hatchbacku pribudli pozdĺžne strešné nosiče. Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia Scout hatchback Na hatchbacku pribudli pozdĺžne strešné nosiče.

Revolúcia v motorovom priestore

Škoda pre modernizovanú Fabiu konečne ponúka motorovú paletu hodnú tohto segmentu a nedáva zákazníkom príčinu úniku k inej značke. Základom je opäť trojvalec 1.2 HTP v dvoch výkonových verziách. Ich parametre sa od doterajších motorov HTP nelíšia, dostali však ešte ľahší kľukový hriadeľ (- 1,7 kg), ktorý sa postaral o nižšie vnútorné odpory a zníženie kombinovanej spotreby o 0,2 (verzia 44 kW/60 k) a 0,4 l/100 km (verzia 51 kW/69 k). Aby bol agregát tichší, konštruktéri modifikovali aj rozvodový mechanizmus (Achillova päta prvých verzií HTP) a použili inú rozvodovú reťaz.

V ponuke zostal aj štvorvalec 1.4 16V (63 kW/86 k), nová je jeho nižšia kombinovaná spotreba 5,9 l/100 km (doteraz 6,5 l/100 km). Ako sa to konštruktérom pri zachovaní výkonových parametrov motora podarilo, automobilka mlčí.

Motor 1.6 16V odišiel do výsluhového dôchodku a nahradila ho mladá krv v podobe štvorvalca 1.2 TSI s priamym vstrekovaním benzínu. Pre Fabiu bude k dispozícii v dvoch výkonových verziách (63 kW/86 k a 77 kW/105 k). Hoci má jeho slabšia verzia identických 63 kW ako motor 1.4 16V, v reálnej premávke má TSI vyšší krútiaci moment dostupný v širšom otáčkovom spektre. Nie je ťažké predstaviť si, o koľko príjemnejší bude novší motor počas jazdy.

Skákať od radosti by mali aj priaznivci nafty. Hlučné trojvalce 1.4 TDI PD a štvorvalce 1.9 TDI PD čoskoro zmiznú v čiernej diere a Fabiu dostanete už len s motormi TDI so vstrekovaním common-rail. Ich vstrekovacie čerpadlá dokážu pod pracovným tlakom 1600 barov nahnať naftu až k piezoelektrickým vstrekovačom schopným praktizovať počas jedného pracovného cyklu až 5 samostatných vstrekov. Toto predchádzajúci systém čerpadlo-tryska (PD) nedokázal a hoci vedel krátkodobo vyvinúť tlak presahujúci 2000 barov, v skutočnosti nebol tak flexibilný ako nový common-rail.

Menší trojvalec 1.2 TDI CR dosahuje prijateľných 55 kW (75 k), štvorvalec 1.6 TDI CR je naladený na výkony 66 kW/90 k a 77 kW/105 k. Silnou zbraňou naftových Fabií bude najmä kombinovaná spotreba v rozsahu od 3,8 do 4,2 l/100 km.

Štvorvalce TSI Fabia potrebovala ako soľ. Foto: Škoda Auto
Motor TSI Štvorvalce TSI Fabia potrebovala ako soľ.
Technické údaje – Škoda Fabia 2010 (benzínové motory)
Motor 1.2 HTP 1.2 HTP 1.4 16V 1.2 TSI 1.2 TSI
Valce/ventily 3/2 3/4 4/4 4/2 4/2
Zdvihový objem (cm3) 1198 1198 1390 1197 1197
Výkon (kW/min-1) 44/5200 51/5400 63/5000 63/4800 77/5000
Krút. moment (Nm/min-1) 108/3000 112/3000 132/3800 160/1500–3500 175/1550–4100
Prevodovka 5M 5M 5M 5M 5M (DSG)
Max. rýchlosť (km/h) 155 163 175 177 191 (189)
0–100 km/h (s) 16,5 14,9 12,2 11,7 10,1 (10,2)
Spotreba (l/100 km) 5,7 5,5 5,9 5,2 5,3 (5,3)
Motory TDI dostali vstrekovanie common-rail. Foto: Škoda Auto
Motor TDI Motory TDI dostali vstrekovanie common-rail.
Technické údaje – Škoda Fabia 2010 (naftové motory)
Motor 1.2 TDI CR 1.6 TDI CR 1.6 TDI CR
Valce/ventily 3/4 4/4 4/4
Zdvihový objem (cm3) 1199 1598 1598
Výkon (kW/min-1) 55/4000 66/4200 77/4400
Krút. moment (Nm/min-1) 180/1500–3450 230/1500–2500 250/1500–2500
Max. rýchlosť (km/h) 166 176 188
0–100 km/h (s) 14,2 12,6 10,9
Spotreba (l/100 km) 3,8 4,2 4,2
Škoda Fabia Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia Škoda Fabia
debata chyba
Články podľa značiek