ŽENEVA: Medzi sto premiérami sú aj autá zo Slovenska

To, čo sa práve deje na brehoch Ženevského jazera, hovorí jasnou rečou. Automobilky majú to najhoršie za sebou.

06.03.2010 08:36
Kia Sportage Foto:
Kia Sportage
debata

Jubilejný, osemdesiaty ročník tamojšieho autosalónu, ktorý pre verejnosť otvorili vo štvrtok, predstavuje približne 100 svetových a európskych automobilových premiér. To je viac ako kedykoľvek predtým. V Ženeve sa teda kríza nekoná. Zúčastňujú sa tu dokonca aj automobilky, ktoré pred pol rokom odmietli účasť na jesennej výstave vo Frankfurte nad Mohanom, medzi nimi napríklad Nissan alebo Honda. Luc Arganda, predseda ženevskej motorshow, povedal, že Ženeva ponúka návštevníkom plnú účasť najvýznamnejších automobilových výrobcov. „Považujeme to za dobrý signál v nadväznosti na finančnú krízu, ktorá ovplyvnila svetovú ekonomiku aj sektor automobilového priemyslu.“ Tento rok čakajú v Ženeve až 700-tisíc návštevníkov.

Hlavným mottom je opäť ekológia. Prednosť dostávajú malé motory, hybridy a elektromobily. Ekologických premiér je až šestnásť, no áut s alternatívnymi pohonom dokonca až neuveriteľných šesťdesiat. Väčšina z nich je sústredená v novom Zelenom pavilóne. Medzi nimi aj neuveriteľné projekty hybridného Porsche 918 Spyder či dokonca hybridného Ferrari 599 GTB Fiorano. Z elektromobilov tu nájdete nový koncept mestského vozidla Rinspeed UC?, superšport GreenGT a Qaurantu od Italdesignu.

Medzi výrobcov hybridov sa tento rok pridalo aj... Foto: Václav Lipavský
Porsche 918 Spyder Medzi výrobcov hybridov sa tento rok pridalo aj Porsche.

Samozrejme, je tu aj celý rad sériových premiér. Od Škody Fabia, Opela Meriva, Audi A1 cez Volkswagen Sharan, Alfa Romeo Giulietta, Volvo S60 až po luxusné športové SUV Porsche Cayenne. Štúdie budúcnosti reprezentujú najmä Opel Flextreme GT/E a Mercedes F800 Style či Peugeot 5 by Peugeot.

Ženeva 2010 prezentuje mnoho ekologických štúdií. Foto: Václav Lipavský
Mercedes-Benz F800 Ženeva 2010 prezentuje mnoho ekologických štúdií.

Čo je však dôležité, svetovú premiéru tu majú aj autá vyrábané na Slovensku. Z bratislavského závodu koncernu VW dorazili do Ženevy dvojičky Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne a zo žilinskej Kie nové SUV Kia Sportage a Hyundai ix35. Autosalón potrvá do 14. marca 2010.

Autosalón v číslach
Termín 3. – 14. marca 2010
Počet vystavovateľov 250
Počet krajín 30
Výstavná plocha 78 000 m2
Počet premiér cca 100
Počet návštevníkov cca 700 000

Zoznam najdôležitejších premiér

Alfa Romeo
Giulietta – nástupca 147

Aston Martin
Cygnet – najmenší model na báze Toyoty iQ

Audi
A1 – nový model nižšej triedy
RS5 – najvýkonnejšia verzia A5 (4.2 V8 331 kW)
A8 – nová vlajková loď
A8 Hybrid – hybridná verzia
R8 Spyder – otvorená verzia R8

Bentley
Continental Supersport Convertibile – najrýchlejší 4-sedadlový kabriolet sveta (463 kW)

BMW
5 – nová generácia radu 5
5 ActyveHybrid – hybridná verzia radu 5
X5 – facelift

Cadillac
CTS Coupé – kupé verzia CTS

Chevrolet
Orlando – nový Crossover
Aveo RS – prototyp novej generácie Avea
Camaro – nová generácia Camara 2011

Citroën
DS3 Racing – športová verzia DS3 (147 kW)
DS4 High Rider – predobraz sériového DS4

Dacia
Duster – nové SUV

Daihatsu
Sirion – nová generácia

Fiat
500 0.9 TwinAir – nový preplňovaný dvojvalec (63 kW)
Abart Punto Evo – športová verzia
Fiat Dobló – facelift

Ford
Focus – tretia generácia
Mondeo – facelift

Honda
CR-Z – hybridné kupé
3R-C – koncepčný trojkolka
EV-N – retro koncept nižšej triedy

Hyundai
i-Flov – predobraz sériového i40

Infiniti
EX 30d – nový diesel
FX 30d – nový diesel
M 30d – nový diesel

Ital Design
Proton Hybrid Concept – hybridný koncept nižšej triedy

Jeep
Grand Cherokee – nová generácia 2011

Kia
Sportage – nová generácia

Lamborghini
Gallardo LR 570–4 SuperVeloce – top verzia (570 k)

Lexus
CT200h – nový hybridný hatchback nižšej strednej triedy
LFA – superšport (412 kW)

Maserati
Quattroporte GT S Awards Edition – limitovaná športová verzia

Mazda
Mazda 2 – facelift
Mazda 6 – facelift
Mazda 5 – nová generácia MPV

Mercedes-Benz
F800 Style – hybridný koncept 4-dverového kupé
E Cabrio – kabrio verzia triedy E

Mini
Countryman – nový crossover

Mitsubishi
ASX – nový crossover

Nissan
Juke – nový crossover
Micra – nová generácia
Qashqai – facelift
Leaf – sériový elektromobil
Patrol – nová generácia po 1š rokoch
Pathfinder – facelift
Navara – facelift

Opel
Meriva – nové MPV nižšej triedy
Astra Sports Tourer – nová 3-dverová verzia
Flextreme GT/E – hybridný koncept s technikou Ampery

Peugeot
5 by Peugeot – koncept nástupcu 497 a 607
SR1 – koncept hybridného roadstera
408 – nový sedan na báze 407

Porsche
Cayenne – druhá generácia
Cayenne Hybrid – hybridná verzia
911 GTR3 R Hybrid – pretekársky hybrid 911 (473 kW)

Renault
Wind – roadster na báze Twinga
Mégan C-C – nový kabriolet Mégane
Clio Gordini R. S. – športová verzia

Seat
Ibiza ST – kombi verzia

Škoda
Fabia – facelift a nové motory
Roomster – facelift a nové motory

Subaru
Impreza XV – verzia s prvkami SUV

Suzuki
Kizashi – nový sedan
Swift Plug-in Hybrid – hybridná verzia

Tata
Indigo Manza – nový sedan
Aria – nové MPV 4×4

Toyota
RAV4 – facelift
Auris – facelift
Corolla – facelift
FT86 – nové kupé s pohonom zadných kolies
FT – EV II – koncepčný mikro elektromobil

Volkswagen
Touareg – nová generácia
Touareg Hybrid – hybridná verzia
Polo GTI – športová verzia (132 kW)
Sharan – nová generácia
CrossPolo – softroad z Pola
CrossGolf – softroad Goalu
Amarok – nový pick-up

Volvo
S60 – nová generácia

Autosalón má 105 rokov
1905-prvá švajčiarska výstava áut a bicyklov v Ženeve
1907-tretia výstava v Zürichu
1924-návrat autosalónu do Ženevy
1925-prvýkrát viac ako 100 000 návštev­níkov
1926-otvorenie nového paláca
1928-rozšírenie o ďalších 3000 m2
1930-oddelenie výstavy osobných áut
1940-posledná výstava pred vojnou
1947-prvá povojnová výstava. Účasť USA, Francúzsko, Taliansko, Anglicko a ČSR
1948-rozšírenie plochy na 25 000 m2, viac ako mal Paríž
1950-na výstavisku pribudla nová budova s galériou a podzemím
1955-dvadsiatu piatu výstavu privítali špeciálnou poštovou známkou
1977-50. ročník autosalónu
1981-nový Kongresový a výstavný palác Palexpo
1987-nová hala so 16 000 m2
1995-nová hala s plochou 21 000 m2
2000-návštevný rekord 750 000 návštev­níkov
2010-jubilejný 80. ročník

.

debata chyba
Články podľa značiek