Jubilejný, osemdesiaty ročník tamojšieho autosalónu, ktorý pre verejnosť otvorili vo štvrtok, predstavuje približne 100 svetových a európskych automobilových premiér. To je viac ako kedykoľvek predtým. V Ženeve sa teda kríza nekoná. Zúčastňujú sa tu dokonca aj automobilky, ktoré pred pol rokom odmietli účasť na jesennej výstave vo Frankfurte nad Mohanom, medzi nimi napríklad Nissan alebo Honda. Luc Arganda, predseda ženevskej motorshow, povedal, že Ženeva ponúka návštevníkom plnú účasť najvýznamnejších automobilových výrobcov. „Považujeme to za dobrý signál v nadväznosti na finančnú krízu, ktorá ovplyvnila svetovú ekonomiku aj sektor automobilového priemyslu.“ Tento rok čakajú v Ženeve až 700-tisíc návštevníkov.
Hlavným mottom je opäť ekológia. Prednosť dostávajú malé motory, hybridy a elektromobily. Ekologických premiér je až šestnásť, no áut s alternatívnymi pohonom dokonca až neuveriteľných šesťdesiat. Väčšina z nich je sústredená v novom Zelenom pavilóne. Medzi nimi aj neuveriteľné projekty hybridného Porsche 918 Spyder či dokonca hybridného Ferrari 599 GTB Fiorano. Z elektromobilov tu nájdete nový koncept mestského vozidla Rinspeed UC?, superšport GreenGT a Qaurantu od Italdesignu.
Samozrejme, je tu aj celý rad sériových premiér. Od Škody Fabia, Opela Meriva, Audi A1 cez Volkswagen Sharan, Alfa Romeo Giulietta, Volvo S60 až po luxusné športové SUV Porsche Cayenne. Štúdie budúcnosti reprezentujú najmä Opel Flextreme GT/E a Mercedes F800 Style či Peugeot 5 by Peugeot.
Čo je však dôležité, svetovú premiéru tu majú aj autá vyrábané na Slovensku. Z bratislavského závodu koncernu VW dorazili do Ženevy dvojičky Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne a zo žilinskej Kie nové SUV Kia Sportage a Hyundai ix35. Autosalón potrvá do 14. marca 2010.
Autosalón v číslach | |
Termín | 3. – 14. marca 2010 |
Počet vystavovateľov | 250 |
Počet krajín | 30 |
Výstavná plocha | 78 000 m2 |
Počet premiér | cca 100 |
Počet návštevníkov | cca 700 000 |
Zoznam najdôležitejších premiér
Alfa Romeo
Giulietta – nástupca 147
Aston Martin
Cygnet – najmenší model na báze Toyoty iQ
Audi
A1 – nový model nižšej triedy
RS5 – najvýkonnejšia verzia A5 (4.2 V8 331 kW)
A8 – nová vlajková loď
A8 Hybrid – hybridná verzia
R8 Spyder – otvorená verzia R8
Bentley
Continental Supersport Convertibile – najrýchlejší 4-sedadlový kabriolet sveta (463 kW)
BMW
5 – nová generácia radu 5
5 ActyveHybrid – hybridná verzia radu 5
X5 – facelift
Cadillac
CTS Coupé – kupé verzia CTS
Chevrolet
Orlando – nový Crossover
Aveo RS – prototyp novej generácie Avea
Camaro – nová generácia Camara 2011
Citroën
DS3 Racing – športová verzia DS3 (147 kW)
DS4 High Rider – predobraz sériového DS4
Dacia
Duster – nové SUV
Daihatsu
Sirion – nová generácia
Fiat
500 0.9 TwinAir – nový preplňovaný dvojvalec (63 kW)
Abart Punto Evo – športová verzia
Fiat Dobló – facelift
Ford
Focus – tretia generácia
Mondeo – facelift
Honda
CR-Z – hybridné kupé
3R-C – koncepčný trojkolka
EV-N – retro koncept nižšej triedy
Hyundai
i-Flov – predobraz sériového i40
Infiniti
EX 30d – nový diesel
FX 30d – nový diesel
M 30d – nový diesel
Ital Design
Proton Hybrid Concept – hybridný koncept nižšej triedy
Jeep
Grand Cherokee – nová generácia 2011
Kia
Sportage – nová generácia
Lamborghini
Gallardo LR 570–4 SuperVeloce – top verzia (570 k)
Lexus
CT200h – nový hybridný hatchback nižšej strednej triedy
LFA – superšport (412 kW)
Maserati
Quattroporte GT S Awards Edition – limitovaná športová verzia
Mazda
Mazda 2 – facelift
Mazda 6 – facelift
Mazda 5 – nová generácia MPV
Mercedes-Benz
F800 Style – hybridný koncept 4-dverového kupé
E Cabrio – kabrio verzia triedy E
Mini
Countryman – nový crossover
Mitsubishi
ASX – nový crossover
Nissan
Juke – nový crossover
Micra – nová generácia
Qashqai – facelift
Leaf – sériový elektromobil
Patrol – nová generácia po 1š rokoch
Pathfinder – facelift
Navara – facelift
Opel
Meriva – nové MPV nižšej triedy
Astra Sports Tourer – nová 3-dverová verzia
Flextreme GT/E – hybridný koncept s technikou Ampery
Peugeot
5 by Peugeot – koncept nástupcu 497 a 607
SR1 – koncept hybridného roadstera
408 – nový sedan na báze 407
Porsche
Cayenne – druhá generácia
Cayenne Hybrid – hybridná verzia
911 GTR3 R Hybrid – pretekársky hybrid 911 (473 kW)
Renault
Wind – roadster na báze Twinga
Mégan C-C – nový kabriolet Mégane
Clio Gordini R. S. – športová verzia
Seat
Ibiza ST – kombi verzia
Škoda
Fabia – facelift a nové motory
Roomster – facelift a nové motory
Subaru
Impreza XV – verzia s prvkami SUV
Suzuki
Kizashi – nový sedan
Swift Plug-in Hybrid – hybridná verzia
Tata
Indigo Manza – nový sedan
Aria – nové MPV 4×4
Toyota
RAV4 – facelift
Auris – facelift
Corolla – facelift
FT86 – nové kupé s pohonom zadných kolies
FT – EV II – koncepčný mikro elektromobil
Volkswagen
Touareg – nová generácia
Touareg Hybrid – hybridná verzia
Polo GTI – športová verzia (132 kW)
Sharan – nová generácia
CrossPolo – softroad z Pola
CrossGolf – softroad Goalu
Amarok – nový pick-up
Volvo
S60 – nová generácia
Autosalón má 105 rokov |
1905-prvá švajčiarska výstava áut a bicyklov v Ženeve |
1907-tretia výstava v Zürichu |
1924-návrat autosalónu do Ženevy |
1925-prvýkrát viac ako 100 000 návštevníkov |
1926-otvorenie nového paláca |
1928-rozšírenie o ďalších 3000 m2 |
1930-oddelenie výstavy osobných áut |
1940-posledná výstava pred vojnou |
1947-prvá povojnová výstava. Účasť USA, Francúzsko, Taliansko, Anglicko a ČSR |
1948-rozšírenie plochy na 25 000 m2, viac ako mal Paríž |
1950-na výstavisku pribudla nová budova s galériou a podzemím |
1955-dvadsiatu piatu výstavu privítali špeciálnou poštovou známkou |
1977-50. ročník autosalónu |
1981-nový Kongresový a výstavný palác Palexpo |
1987-nová hala so 16 000 m2 |
1995-nová hala s plochou 21 000 m2 |
2000-návštevný rekord 750 000 návštevníkov |
2010-jubilejný 80. ročník |
.