Alfa Romeo oslavuje modelom 2uettottanta

Na narodeninovú párty Alfy Romeo prišiel aj Pininfarina a doniesol so sebou koncept novodobého Spideru.

20.04.2010 06:44
Alfa Romeo 2ettottanta Foto:
Alfa Romeo 2ettottanta
debata

Storočnica Alfy Romeo nie je len históriou samotnej automobilky. Jej dejiny sú tiež poprepletané s menami slávnych dizajnérov. Medzi nimi aj s fenomenálnym Jeanom Batistom Pinin Farinom. Práve ten bol autorom legendárnej Alfy Spider zo šesťdesiatych rokov. A tak neprekvapuje, že v ženevskom stánku tohto talianskeho štúdia zažiaril v čase veľkých narodenín práve koncept novodobého Spideru. Volá sa Alfa Romeo 2uettottanta.

Základné tvary by vraj mohli ísť dokonca do... Foto: Pininfarina
Pininfarina 2uettottanta Základné tvary by vraj mohli ísť dokonca do výroby.

K vysvetleniu podivuhodného názvu sa musíme vrátiť do histórie. Prvá generácia Alfy Romeo 1600 Spider, predstavená v roku 1966 na brehoch Ženevského jazera, dostala totiž na základe čitateľskej súťaže prívlastok Duetto (Duet). Sprevádzal ju celkom tri roky, až do roku 1969, keď vstúpil na trh novší Spider 1750 Veloce. Neskôr prišiel Spider o všetky prívlastky a hoci vydržal vo výrobe neskutočných 27 rokov, najkrajšia, najcennejšia a najhodnotnejšia je práve prvá generácia Duetto.

Pôvodný Spider bol imidžovým autom. Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider Pôvodný Spider bol imidžovým autom.

Žiadne retro

Modifikovaný názov slávneho Duetta nesie dnes aj najnovší koncept Pinifarina. A aj keď je odkaz legendárnej predlohy jasný, žiadne retro v štýle Mini či Volkswagenu Beatle sa nekoná. 2ettottanta si z čarovne nízkeho roadsteru z konca šesťdesiatych rokov požičala iba filozofiu a proporcie. Teda hodnoty, ktoré nijako nezostarli. Novodobá interpretácia je dokonca a 15 mm nižšia a dĺžkou 4213 mm zaostáva za starým Spiderom len o zanedbateľné štyri centimetre. Zásadnejšie sa zmenila iba šírka. Tá pôvodná by už jednoducho nevyhovovala podvozku s podstatne väčším rozchodom kolies. A tak do bokov pribudlo až 17 centimetrov.

Pininfarina 2uettottanta

V porovnaní so súčasným Spiderom, ktorý má na svedomí tiež Pininfarina, je teda nový koncept oveľa bližšie k pojmu roadster. Nízku siluetu pontónu odľahčuje jednoduché čelné okno s hliníkovým rámom. Jediné, čo opticky vystupuje nad obrys karosérie, je akoby vznášajúca sa zadná kapota maskujúca ochranné oblúky, umiestnené tesne za opierkami operadiel. Erb Alfy s hadom a krížom v znaku je prese podľa vzoru Duetta situovaný v spodnej časti masky. Klasickú svetelnú techniku vystriedali uzučké diódové svetlá. Obrovské kolesá sú obuté pneumatikami Dunlop vyvinutými špeciálne pre tento model.

Hladké línie na taliansky spôsob. Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo 2ettottanta Hladké línie na taliansky spôsob.

Posádka bez strechy a luxusu

Interiér je zariadený veľmi stroho a funkčne, tak ako sa na Spider patrí. Posádka si užíva slnko a vietor vo dvoch ľahkých škrupinových sedadlách potiahnutých ručne šitými koženými poťahmi. Nenájdete tu žiadne zbytočné dekorácie ani luxusné prvky. Zbohom klimatizácia, zbohom audio… Napokon načo aj. Za volantom tejto Alfy stvorenej z karbónu a hliníka máte počúvať zvuk motora, rezať kľukaté zákruty talianskej riviéry a sledovať klasické analógové prístroje.

Interiér nezaostáva za exteriérom. Foto: Pininfarina
Pininfarina 2uettottanta Interiér nezaostáva za exteriérom.

Zžiť sa s autom vám pomôže systém D.N.A., umožňujúci tri režimy nastavenia podvozku, motora či účinnosti posilňovača riadenia – od Normal cez Dynamic až po All Weather, pre zhoršené podmienky. Ako je to však s posádkou v prípade dažďa či zimy ostáva tajomstvom. Tlačová správa štúdia Pininfarina sa totiž nezmieňuje o žiadnej streche a neponúka ani žiadnu fotografiu uzavretého interiéru.

Detaily robia celok. Foto: Pininfarina
Pininfarina 2uettottanta Detaily robia celok.

Štyri valce stačia

Pod kapotou by ste možno očakávali niečo v štýle osemvalca prevzatého z fascinujúceho superšportu Alfa 8C Competizione. Ale ste na omyle. Osemvalec ani šesťvalec k ľahkému spideru jednoducho nepatria. Alfa 2ettottanta si vystačí so 4-valcom. Presne tak ako Duetto pred viac ako štyridsiatimi rokmi. Ani obsah tohto ľahučkého motora s označením 1750 nie je náhodný. Od roku 1968 dostalo totiž Duetto motor s týmto dnes už legendárnym zdvihovým objemom.

Kým vtedy dával výkon 88 kW, dnes ich nový preplňovaný agregát 1750 TBi s priamym vstrekovaním paliva posiela na kolesá 2ettottanta cez dvojspojkovú prevodovku viac ako dvojnásobok. Presne 173, čo je 235 koní. Bohužiaľ, dynamické parametre ostávajú tajomstvom.

Budúcnosť nejasná

Či sa zo spolupráce Pininfarinu a Alfy Romeo zrodí ďalšia legenda, nie je známe. Isté je len to, že súčasný Spider odvodený z kupé Brera je na trhu už štyri roky a že čoskoro bude potrebovať nástupcu. A kto iný by mal byť autorom dizajnu, ak nie Pininfarina. Prvý spoločný model Cabriolet Type 6C 1750 Grand Sport vznikol už v roku 1930 a nasledovali také skvosty ako Spider Sport Aerodinamico (1935), kabriolet 1900 C Sprint Giulieta Spider či slávne Duetto.

Technické údaje
Dĺžka 4212 mm
Šírka 1797 mm
Výška 1280 mm
Rázvor 2500 mm
Motor 1750 TBi
Výkon 173 kW

.

debata chyba
Články podľa značiek